Rijhulpsystemen (ADAS)

rijhulpsystemen (ADAS)

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) om de bestuurder te assisteren. Auto’s zijn flink veiliger geworden met geavanceerde kreukelzones en airbags. Voor nog meer veiligheid zijn er steeds meer rijhulpsystemen. Die helpen botsingen te voorkomen en als dat niet lukt, verlagen ze de botssnelheid. Soms nemen deze systemen de rijtaak deels over. Rijhulpsystemen helpen auto’s op de snelweg netjes tussen de belijning te rijden. En ze zorgen voor afstand tot je voorligger. 

Op de lesauto hebben we een paar rijhulpsystemen, de examinator kan je vragen naar de systemen en je moet kunnen vertellen wat ze precies doen. Ook als je straks je rijbewijs hebt is het handig om te weten welke rijhulpsystemen er op je auto zitten en wat ze precies doen. Ze kunnen je namelijk waarschuwen, maar ook ingrijpen en vooral dat laatste is wel handig om te weten wanneer dat precies kan gebeuren. Voorbeeld: je rijdt op een 60 kilometerweg met suggestiestroken aan beide kanten en je rijdt een auto met lane keeping assistance, van de andere kant komt een vrachtauto… gaat de auto dan alleen waarschuwen of stuurt hij je terug naar het midden als je over de lijn gaat?

Je kan dus voorstellen dat dit wel handig is om te weten.. Hieronder een overzicht van de rijhulpsystemen die op de lesauto zitten.

Automatisch grootlicht (AHB)

Fijn hulpsysteem, zorgt ervoor dat als je in een donker stuk rijdt automatisch je groot licht aan gaat maar vooral handig, ook weer uit gaat. Als er een tegenligger aankomt, wordt diegene niet verblind.

Hiernaast een grappig filmpje 🙂

Lane Tracing Assist (LTA)

Je auto helpt je in de rijstrook te blijven.

LTA (Lane Tracing Assist) is een slim systeem dat ervoor zorgt dat je auto netjes in het midden van de rijstrook blijft. Met een camera en sensoren houdt het de wegmarkeringen in de gaten. Zweef je per ongeluk naar de zijkant? Dan stuurt LTA zachtjes bij. Dit kan in het begin wel een beetje gek aanvoelen. Eerst volgende rijles uitproberen?

In de video hiernaast kun je zien hoe het werkt. 

Pre Collission System

Dit rijhulpsysteem detecteert dreigende aanrijding met voorligger en waarschuwt de bestuurder met een alarmgeluid, na een paar piepjes remt de auto automatisch. (Dit is niet goed voor je hart…)

In de video hiernaast kun je zien hoe het werkt.

Adaptive Cruise Control

Adaptieve cruisecontrol zorgt er niet alleen voor dat je zonder het gaspedaal aan te raken met een constante snelheid rijdt. Het kan ook zelf gasgeven en remmen, en zo reageren op je voorganger. Vooral op de snelweg een hele fijne aanwinst. Het verhoogt de veiligheid.

Rijhulpsystemen vergroten de veiligheid en soms ook het comfort. Het blijft wel belangrijk om zelf op te letten. De systemen die nu beschikbaar zijn, zijn zo gebouwd dat je als bestuurder nog altijd verantwoordelijk bent. Dat betekent dat je ook zelf moet ingrijpen als de systemen de situatie niet goed (kunnen) inschatten. Ook is het belangrijk om te realiseren dat als er sneeuw op je bumper of je ruit is vastgevroren dat dat ze plekken zijn van de laser en de camera die je waarschuwen en dat dan sommige rijhulpsystemen dus niet werken!

Volgende hoofdstukken