Om de motorkap te openen heb je aan de binnenkant links van het stuur een hendel die je naar je toe moet trekken.
Als je de motorkap geopend hebt zul je merken dat je hem niet gelijk kan openen dat komt door een haakje die je eerst naar links moet duwen om vervolgens met je andere hand de klep te kunnen openen. De reden dat er zo’n haakje zit is zodat als je per ongeluk je motorkap niet dicht hebt gedaan dat je motorkap er niet af vliegt zodra je de weg op rijdt. Wel zo fijn 🙂
Bij de motor moet je 4 vloeistoffen kunnen benoemen en aanwijzen en kunnen vertellen waar ze voordienen en hoe te onderhouden. Van links naar rechts onder de motorkap:
Ruitenwisservloeistof
Motorolie + peilstok
Remvloeistof
Koelvloeistof
Ruitenwisservloeistof:
Uiteraard dient de ruitenvloeistof om de ruiten schoon te kunnen maken. Een indicatie dat je de vloeistof moet bijvullen is er niet, dat merk je vanzelf als die niet meer spuit. Zorg dat je dan gewoon wat bij je hebt want het is wel handig dat je je ruiten kan schoonmaken voor het geval dat het nodig blijkt te zijn. (denk in de lente/zomer aan stof en of zand, in de herfst aan regen, modder en in de winter heb je heel veel last van vieze ruiten door pekel.
Motorolie:
De motorolie dient er voor om de motor te smeren en soepel te laten lopen. De olie moet minimaal 1x per maand gecontroleerd worden vóór de eerste rit van de dag.
Trek de peilstok uit zijn omhuizing (de gele handel onder de olievuldop) en maak deze schoon met een doekje of stukje keukenpapier. Steek de peilstok weer helemaal terug in de vulopening en haal hem er weer uit. Het oliepeil moet nu tussen de 2 merktekens staan die onder aan de peilstok zitten.
Als het oliepeil te laag staat moet je de olie aanvullen in de vulopening met ongeveer een halve fles olie. Peil opnieuw en kijk of het oliepeil nu goed is. Zoja, steek de peilstok weer goed opzij plaats en je kan weer rijden. Anders vul je nog wat bij.
Remvloeistof:
De remvloeistof dient er voor om te kunnen remmen. Het niveau van de vloeistof moet ook altijd voldoende zijn, wat je weer kunt controleren aan de niveau-indicator aan de buitenkant van het reservoirtje. Normaal zakt dit peil niet, maar er kunnen 2 oorzaken zijn waardoor het peil wel zakt.
Je hebt een lek in het remsysteem, maar dan heb je ook geen remdruk meer. Dus niet meer rijden, maar een monteur laten komen.
De remblokken zijn versleten waardoor de ruimte in het remsysteem meer vloeistof nodig heeft en dus het niveau in het reservoir daalt. Ga dan naar de garage en laat de remblokken nakijken.
Koelvloeistof:
De koelvloeistof dient om de motor te koelen en op ongeveer 90 graden Celsius te houden. Het vloeistofniveau moet altijd voldoende zijn om een goede werking te hebben. Het juiste niveau is boven de helft van het reservoir. Normaal wordt de koelvloeistof in de garage bijgevuld, maar je kan het eventueel ook zelf doen. Dit wordt echter niet aangeraden.
Nog niet uitgeleerd? probeer een van deze pagina's
Cookies, mmm! Helaas verplicht, maar accepteert wel automatisch na 4 seconden.. dus 3.. 2.. 1..InstellingenACCEPT(V)EER
Privacy & Cookies Policy
Privacy overzicht
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U hebt ook de optie om u af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor sommige van deze cookies kan echter een effect hebben op uw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut essentieel voor het goed functioneren van de website. Deze categorie bevat alleen cookies die basisfuncties en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.